На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 року № 1041 “Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України”, проводиться поетапна передача функцій адміністрування житлових субсидій та пільг Пенсійному фонду України.

З 01 жовтня 2022 року Пенсійним фондом України забезпечено фінансування та виплату призначених органами соціального захисту населення житлових субсидій та пільг за вересень поточного року.

Виплати проведено незалежно від того, чи є субсидіант або пільговик пенсіонером, чи ні. 

До 1 грудня 2022 року порядок звернення за призначенням субсидій та, власне, механізм призначення житлових субсидій та пільг не змінюється.

Прийом документів від громадян та призначення виплат у жовтні - листопаді продовжують здійснювати органи соціального захисту населення.

З 1 грудня 2022 року Пенсійний фонд України буде і призначати і виплачувати житлові субсидії та пільги.

                                                                Головне управління Пенсійного

                                                           фонду України в Житомирській області

Проблемне питання 

До Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини (далі – Уповноважений) надходять звернення громадян, у тому числі від внутрішньо переміщених осіб, та осіб, які тимчасово перемістилися за кордон, про надання роз’яснень з питань оплати за житлово-комунальні послуги, якщо вони не проживають у будинку (квартирі), у зв’язку із його пошкодженням (руйнацією) або його знаходженням на тимчасово окупованій військами Російської Федерації територіях України.

В окремих своїх зверненнях громадяни повідомляють, що після залишення своїх помешкань вони відповідно припинили оплачувати комунальні послуги.

Під час моніторингу засобів масової інформації Уповноваженим виявлено повідомлення, що деякі громадяни, в яких повністю зруйноване (пошкоджене) внаслідок бойових дій житло, продовжують отримувати платіжні документи на сплату комунальних послуг.

Нормативно-правова база

1. Закони України:

«Про житлово-комунальні послуги» від 9 листопада 2017 року № 2189-VIII (далі – Закон № 2189) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2189-19#Text

«Про внесення зміни до пункту 10-2 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження» щодо зупинення виконання рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово-комунальні послуги у період дії воєнного стану» від 27 липня 2022 року № 2456-IX (далі – Закон № 2456) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2456-20#Text

2. Постанови Кабінету Міністрів України:

від 5 березня 2022 р. № 206 «Деякі питання оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану» (далі – Постанова № 206) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/206-2022-%D0%BF#Text

від 5 червня 2019 р. № 482 «Про затвердження Порядку здійснення перерахунку вартості послуги з управління багатоквартирним будинком за період її ненадання, надання невідповідної якості» (далі – Порядок № 482) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/482-2019-%D0%BF#Text

3. Наказ Міністерства розвитку громад та територій України від 26.03.2022  № 61 «Про внесення зміни до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг під час дії воєнного стану в Україні», зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 29 березня 2022 р. за № 360/37696 (далі – Наказ № 61) https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0360-22#Text

Щодо питання нарахування та оплати житлово-комунальних послуг в період воєнного стану

Відносини, що виникають у процесі надання та споживання житлово-комунальних послуг регулює Закон № 2189.

За вимогами статті 12 Закону № 2189 надання житлово-комунальних  послуг здійснюється виключно на договірних засадах.

Ціна послуги, порядок оплати послуги, права і обов’язки сторін, а також  відповідальність сторін за порушення договору є істотними умовами договору  про надання житлово-комунальної послуги.

Отже, нарахування та оплата житлово-комунальних послуг здійснюється виходячи з умов договору про надання відповідних послуг, укладеного між споживачем та виконавцем/управителем багатоквартирного будинку, та вимог чинного законодавства.

Щодо нарахування плати за комунальні послуги (послуги з  постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами) та послугу з управління багатоквартирним будинком споживачам, в яких було зруйновано житло.

У разі якщо житло споживача зруйновано внаслідок ведення воєнних (бойових) дій і, відповідно, комунальні послуги та послуга з управління багатоквартирним будинком з цих причин споживачеві не надаються (не надавалися), плата за ці послуги не нараховується.

Щодо нарахування плати за комунальні послуги (послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання та централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами) та послугу з управління багатоквартирними будинками споживачам, що вимушено покинули свої домівки.

Згідно із статтею 7 Закону № 2189 споживач має право на неоплату вартості комунальних послуг (крім постачання теплової енергії) у разі їх невикористання (за відсутності приладів обліку) за період тимчасової відсутності в житловому приміщенні (іншому об’єкті нерухомого майна) споживача та інших осіб понад 30 календарних днів, за умови документального підтвердження відповідно до умов договорів про надання комунальних послуг.

Таким чином, споживачі, які тимчасово залишили свої домівки, можуть скористатися своїм правом за умови надання виконавцю послуг з  централізованого водопостачання та водовідведення, постачання гарячої води, поводження з побутовими відходами заяви та довідки з тимчасового місця  проживання, лікування, проходження військової служби, довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи.

З метою оперативної комунікації, споживачі можуть надсилати відповідні заяви на адресу виконавців за допомогою засобів електронного зв’язку.

Споживачі, які вимушено покинули свої домівки, можуть ознайомлюватися із процедурою оплати послуг на вебсайтах підприємств  (виконавців послуг).

Відповідно до статті 8 Закону № 2189 виконавець комунальної послуги зобов’язаний без додаткової оплати надавати споживачу в установленому законодавством порядку необхідну інформацію про ціни/тарифи, загальну вартість місячного платежу, структуру ціни/тарифу, норми споживання та порядок надання відповідної послуги, а також про її споживчі властивості та іншу інформацію, а також інформувати споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до законодавства. 

Більшість підприємств (виконавців послуг) передбачають для своїх споживачів можливість користуватися особистим кабінетом, з допомогою якого можна слідкувати за усіма процесами, що відбуваються з рахунками, оплачувати та завантажувати історію оплат, сформувати довідку про стан особового рахунку, оформити розсилку електронних квитанцій та дізнатися про те, як здійснюється нарахування за надану послугу.

Важливо!

Положення статті 7 Закону № 2189:

не поширюється на випадки коли у споживача наявні прилади обліку води, оскільки у такому випадку обсяг спожитих послуг з централізованого водопостачання та постачання гарячої води фіксується згідно із показниками приладів обліку (відповідно і нараховується оплата за ці послуги). При цьому, наказом № 61 внесено зміни до Методики розподілу між споживачами обсягів спожитих у будівлі комунальних послуг, визначивши особливості розподілу комунальних послуг під час дії воєнного стану в Україні, зокрема застосування коригуючого коефіцієнту, що враховує зміну споживання та надання комунальних послуг в населеному пункті на період дії воєнного стану;

не стосується послуги з постачання теплової енергії, оскільки навіть при відсутності споживача у приміщенні, його домівка (житлове приміщення чи квартира) опалювалися (послуга з постачання теплової енергії  надавалася);

не стосується послуги з управління багатоквартирним будинком,  оскільки оплачуючи дану послугу власники (співвласники) беруть участь в утриманні спільного майна, що їм належить, та зобов’язанні згідно із законодавством відшкодовувати витрати, пов’язані з утриманням багатоквартирного будинку. Споживачі послуг з управління багатоквартирними будинками мають оплачувати ці послуги, якщо вони фактично надаються управителем для відповідного будинку.

Якщо ж послуга з управління багатоквартирним будинком надавалася  невідповідної якості (не в повному обсязі), управитель зобов’язаний здійснити споживачам перерахунок розміру плати на умовах та у строки, визначені  Порядком № 482.

За наявності спірних питань необхідно звертатися безпосередньо до  виконавця послуги/управителя багатоквартирного будинку (сторони договору  про надання відповідної послуги) або ж органу місцевого самоврядування, на території якого надаються ці послуги.

Щодо стягнення заборгованості, нарахування громадянам штрафів чи пені за невчасну оплату комунальних послуг, а також припинення надання таких послуг в умовах воєнного стану.

Постановою № 206 до припинення чи скасування воєнного стану в Україні забороняється:

нарахування та стягнення неустойки (штрафів, пені), інфляційних нарахувань, процентів річних, нарахованих на заборгованість, утворену за несвоєчасне та/або неповне внесення населенням плати за житлово-комунальні послуги;

припинення/зупинення надання житлово-комунальних послуг населенню у разі їх неоплати або оплати не в повному обсязі.

Постанова Уряду № 206 застосовується з 24 лютого 2022 року

Також Верховною Радою України прийнято Закон № 2456, яким передбачено, що у період дії воєнного стану зупиняється вчинення виконавчих дій у виконавчих провадженнях з виконання рішень про стягнення з фізичної особи заборгованості за житлово-комунальні послуги в територіальних громадах, розташованих у районах проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають чи перебували у тимчасовій окупації, оточенні (блокуванні) відповідно до переліку, затвердженого наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України, або якщо стягнення за житлово-комунальні послуги здійснюється щодо нерухомого майна, яке є місцем постійного проживання такої фізичної особи і було знищено або пошкоджено внаслідок воєнних (бойових) дій.

дроваЄ

У зв’язку з численними зверненнями від громадян щодо сприяння у вирішенні питання придбання у державних підприємств дров для опалення свого помешкання Уповноважений Верховної Ради України з прав людини підготував інформаційні матеріали про права споживачів на придбання через інтернет-магазин «ДроваЄ».

З метою спрощення для споживачів механізму закупівлі дров в Україні запрацював державний інтернет-магазин для населення «ДроваЄ».

Таке рішення дозволить забезпечити енергетичну стабільність населення на період напруженої ситуації на енергетичному ринку нашої держави внаслідок військової агресії рф проти України.

Лісгоспи вже почали здійснювати заготівлю паливних дров для населення.

Детальніше про права споживачів на придбання через інтернет-магазин «ДроваЄ» дивіться в інфографіці.

дрова1

дрова2

Експерти Програми USAID DOBRE, у співпраці з ВАОТГ, у вересні 2022 року провели вебінар «Земельні ресурси – як основа ефективної релокації», під час якого учасники обговорили: особливості діяльності ОМС при релокації підприємств; законодавство України, що визначає особливості земельних відносин для цілей релокації бізнесу та спрощення процедур при передачі земель у користування для розміщення виробничих потужностей; зміну цільового призначення земельних ділянок за спрощеною процедурою; алгоритм дій у випадку призупинення функціонування ДЗК тощо.

Постреліз та презентацію можна подивитись за посиланням.

За результатами проведених тренінгів та отриманих від територіальних громад запитань експерти розробили низку роз’яснень, у тому числі щодо використання в умовах воєнного стану земель сільськогосподарського призначення:

– Практичні питання застосування ОМС Законів України та інших нормативно-правових актів щодо особливостей реєстрації договорів оренди та прав користування земельними ділянками в умовах воєнного стану (ЗАВАНТАЖИТИ). Розглянуто особливості:

  • реєстрації поновлення договорів;
  • реєстрації нових договорів;
  • реєстрації змін до існуючих договорів.

– Відповіді на питання щодо застосування ОМС Закону України від 24.03.2022 р. № 2145-IX «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо створення умов для забезпечення продовольчої безпеки в умовах воєнного стану» (ЗАВАНТАЖИТИ). Відповіді згруповані за наступними підрозділами:

  • передача у власність та користування земель комунальної власності сільськогосподарського  призначення;
  • передача у власність та користування земель комунальної власності не сільськогосподарського призначення;
  • реєстрація договорів в книгах реєстрації;
  • поділ земельних ділянок комунальної власності в військовий час;
  • процедурні моменти управління землями історико-культурного призначення та водного фонду;
  • зміна цільового призначення;
  • робота Держгеокадастру під час воєнного стану;
  • інші питання.

Також на запит громад, консультанти Програми USAID DOBRE створили детальну таблицю-схему, яка допоможе визначати, за якою процедурою оформлювати земельні відносини у період воєнного стану (ЗАВАНТАЖИТИ).

«Детальний план території земельної ділянки кадастровий номер 1822510100:16:000:0089 площею 0,2 га за межами населеного пункту м.Коростишів, вул. Червоних Партизан, 29, Коростишівської міської ради, Житомирської області».

Замовник: Коростишівська міська рада.

Розробник: ПП «Здобуток-ІІ».

Мета розробки детального плану: Визначення функціонального призначення та параметрів земельної ділянки за межами населеного пункту Коростишівської міської ради.

Техніко-економічні показники:

Площа земельної ділянки – 0,2 га.

Площа забудови – 147,05м.кв.

Площа озеленень – 802,95м.кв.

З 22.10.2022 року по 22.11.2022 року триватимуть громадські слухання щодо врахування громадських інтересів під час розроблення детального плану територій по вищезазначеному об’єкту.

З відповідною проектною документацією по детальному плану території (графічними матеріалами, складом, метою та змістом містобудівної документації та ін.) можна ознайомитись в відділі містобудування та архітектури Коростишівської міської ради за адресою: м. Коростишів, вул. Дарбіняна, 1А, тел. 5-06-68 або на сайті Коростишівської міської ради https://korostyshiv-rada.gov.ua).

Пропозиції (зауваження) просимо подавати до 22.11.2022 року до Коростишівської міської ради за адресою: м. Коростишів, вул. Дарбіняна, 11, тел. 5-24-35.

25 листопада 2022 року відбудеться громадське обговорення детального плану земельної ділянки розташованої за межами населених пунктів Коростишівської міської ради Житомирського району Житомирської за адресою: м. Коростишів, вул.Дарбіняна,11, тел.5-24-35

Місце проведення: Коростишівська міська рада (сесійна зала) вул. Дарбіняна,11 початок о 14.00 год.

Додаток ДПТ Ч.Партизан, 29

дім     Умови надання кредиту для сільських мешканців

Основною метою діяльністю комунального підприємства “Обласний фонд підтримки індивідуального житлового будівництва на селі” (далі – Фонд) є сприяння реалізації державної політики в галузі індивідуального житлового будівництва на селі шляхом надання довгострокових пільгових кредитів.

Надання пільгових кредитів визначається такими основними нормативними документами:

-  Постанова КМ від 05.10.98 № 1597 “Про затвердження Правил надання довгострокових кредитів індивідуальним забудовникам житла на селі”

-  Рішення Житомирської обласної ради від 02.11.17 №799 “Про затвердження нових Регіональних правил надання, використання та погашення довгострокових пільгових кредитів індивідуальним сільським забудовникам…”.

Позичальниками кредитів можуть бути громадяни України, які підтвердили свою платоспроможність, постійно проживають (або за умови переселення для постійного проживання) в сільській місцевості в межах сіл і селищ, а також за межами сіл і селищ у відокремлених фермерських садибах та працюють на підприємствах, установах, організаціях всіх форм власності, в особистих селянських господарствах, що функціонують у сільській місцевості та розташовані у межах району проживання чи суміжних районах, в тому числі громадяни, на яких поширюється дія п.19 і 20 ч.1 ст.6 та абзацу 4 п.1 ст.10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” (або членам їх сімей у разі призову таких осіб під час мобілізації до закінчення проходження військової служби в особливий період), та громадяни України, які перебувають на обліку внутрішньо переміщених осіб.

Платоспроможність кандидата - забудовника передбачає, що за умови сплати щомісячного платежу в рахунок погашення кредиту з урахуванням процентів залишок середньомісячного доходу кандидата та повнолітніх членів сімї не може бути меншим, ніж прожитковий мінімум, визначений законодавством на відповідний період, з урахуванням на кожного члена сімї.

Право одержання пільгового кредиту у Фонді надається тільки один раз.

Кредит надається на строк до 20 років, але не більш як до досягнення позичальником пенсійного віку, а молодим сім’ям (подружжя, в якому вік чоловіка та/або дружини не перевищує 35 років) – до 30 років.

Відсоткова ставка на загальних умовах – 3 % річних.

Сума кредиту визначається фондом з урахуванням рівня платоспроможності забудовника і не може перевищувати граничного розміру кредиту:

-  для спорудження нового житлового будинку 400 тис. грн;

-  для реконструкції житлового будинку або добудови незавершеного будівництва житла 250 тис. грн;

-  для придбання житла 300 тис. грн;

-  для спорудження інженерних мереж та підключення іх до існуючих комунікацій 100 тис. грн.

Консультацію щодо надання кредиту індивідуальним забудовникам (позичальникам) можна отримати за адресою: 10014, м. Житомир, майдан Корольова, 12, кабінет 510, 512.

         телефон/факс: (0412) 42-16-06, моб. тел. 098-505-20-66.

       е-mail: Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам потрібно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Перелік документів для Позичальника на отримання пільгового кредиту:

  1. Заява на ім'я керівника Фонду про надання кредиту (зразок у Фонді);
  2. Клопотання органу місцевого   самоврядування   про надання кредиту (за зразком);
  3. Копія документа, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України (паспорт громадянина України), копіяідентифікаційного номера;
  4. Довідку про склад сімї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб;
  5. Документи, необхідні для визначення рівня платоспроможності позичальника (довідку про доходи і членів його сім'ї, одержані за попередні 6 місяців, та/або довідку, видану органом місцевого самоврядування про ведення особистого селянського господарства), (ФОП-декларація за два квартала поточного року);
  6. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про наявність або відсутність у власності житла;
  7. Копія документа, що підтверджує право власності чи користування земельною ділянкою;
  8. Копія проектної документації або будівельного паспорта, вартість виготовлення яких може входити за згодою позичальника до суми кредиту (крім випадків придбання житла);
  9. Довідка про працевлаштування на підприємстві, установі та організації в сільській місцевості;
  10. Заява власника житла чи об’єкта незавершеного житлового будівництва про згоду продати його із зазначенням погоджених з позичальником ціни та інших істотних умов договору купівлі-продажу (в разі придбання житла)(за зразком);
  11. Документи, що підтверджують статус осіб, на яких поширюється дія пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 та абзацу четвертого пункту 1 статті 10 Закону України “Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” (у разі наявності);
  12. Копію довідки про взяття на облік внутрішньо переміщеної особи (у разі наявності);
  13. Гарантійний лист про відсутність інших пільгових кредитів у позичальника та членів його сім’ї (зразок у Фонді);
  14. Заява про персональні дані (зразок у Фонді);
  15. Копія свідоцтва про шлюб або рішення про розлучення (у разі наявності);
  16. Копія свідоцтва про народження дітей разі наявності);
  17. Згода членів сім’ї на отримання позики та участь майном у виконанні зобов’язань (зразок у Фонді);
  18. Довідка про відкриття поточного рахунку фізичної особи в державному банку (Ощадбанк; Приватбанк; Газбанк (UA***2620***) для отримання кредитних коштів (реквізити з державного банку), (для придбання відкриває Продавець на своє імя);
  19. Фото об’єкту (фасаду) кредитування будинку або земельної ділянки у форматі А4 або А5.

Перелік документів для Продавця житла:

  1. Заява продавця (за зразком), копія паспорту, копіяідентифікаційного податкового номера, довідка з реквізитами про відкриття поточного рахунку в державному банку (UA***2620***);
  2. Копія свідоцтва про право власності або договір куплі-продажу, копія технічного паспортана житло, копія витягу з реєстру прав власності на нерухоме майно, копії документів щодо права власності на земельну ділянку.

           Перелік документів для Поручителя (не пенсійного віку):

  1. Копія паспорту, копіяідентифікаційного податкового номера;
  2. Документи, необхідні для визначення платоспроможності поручителя: довідка з місця роботи про дохід за попередні 6 місяців, тощо.

Для застави (іпотеки):

-         Об’єкт кредитування – квартира або будинок з приватизованою земельною ділянкою;

-         Експертна оцінка будинку та земельної ділянки;

-         Договір іпотеки посвідчений нотаріусом.

-        

Для страховки:

-         Договір страхування іпотечного майна від ризиків випадкового знищення або пошкодження.

Для оформлення справи:

-         папка-швидкозшивач картонна, папір для друку та конверти з марками (4 шт) тощо.

1. Чому розчин йоду неефективний? Адже в його складі той самий йодид калію?

Інші види йодних розчинів (спиртовий розчин йоду, розчин Люголя, повідон-йод) не всмоктуються та не накопичуються в щитоподібній залозі, отже не захистять від радіоактивного йоду. Йдеться як про приймання всередину, так і про нанесення йодних сіточок.

Прийом зазначених препаратів в кращому випадку не принесе жодного ефекту, в гіршому ж – зашкодить (хімічні опіки ротової порожнини, стравоходу тощо).

Тому єдиним препаратом для ефективної йодної профілактики залишається калій йодид.

2. Чому калій йодид не рекомендовано вживати людям 40+?

Після 40 років щитоподібна залоза майже не накопичує радіоактивний йод, отже прийом калію йодиду може завдати більше шкоди, ніж користі.

Варто пам’ятати, що калій йодид захищає лише щитоподібну залозу і не може захистити інші органи.

3. Чи можна використати для йодної профілактики препарати, що містять меншу кількість такої ж активної речовини?

Подібні препарати або харчові домішки містять у сотні разів меншу дозу калія йодиду, ніж необхідно для профілактики опромінення у разі ядерних подій. Прийом сотень таблеток таких препаратів не може розглядатися як реальний профілактичний захід, оскільки людина просто фізично не здатна спожити таку величезну кількість таблеток.

4. Як розрахувати потрібну дозу йодиду калію дітям?

Слід дуже уважно ставитися до дозування препарату. Потрібну дозу допоможе розрахувати лікар. Украй важливо не плутати міліграми (мг) і мікрограми (мкг). Зокрема, препарат, доступний для йодної профілактики в Україні, містить 125 мг активної речовини в 1 таблетці.

5. Якщо жінка, старша за 40 років, вагітна або годує грудьми, чи потрібно їй приймати йод?

Так. У цьому випадку приймати калій йод треба. Під час вагітності та годування грудьми щитоподібна залоза жінки є активнішою, ніж у невагітних жінок, і кількість радіоактивного йоду, що поглинається, збільшується.

6. Чи потрібно приймати калій йодид людям, у яких видалена щитоподібна залоза? А якщо видалена одна доля?

Якщо вам повністю видалили щитоподібну залозу, калій йодид приймати не потрібно. У разі, якщо видалення було частковим, й одна доля залишилася, потрібно проконсультуватися з лікуючим лікарем.

7. Коли приймати калій йодид?

Препарат не можна використовувати «для профілактики». Його приймають одноразово виключно після оповіщення від офіційних органів влади.

Оптимальним є прийом калію йодиду за 6 годин до впливу радіоактивного йоду. Зважаючи на малу ймовірність прогнозування такої ситуації, допустимим для прийому препарату є проміжок часу від 24 годин до моменту надходження радіоактивного йоду до організму та до 8 годин після його впливу.

Пізніший прийом препарату є шкідливим для організму.

У будь-якому випадку потрібно дочекатися офіційного оголошення місцевих органів влади про початок йодної профілактики.

8. Що робити тим, хто вже приймав калій йодид профілактично (наприклад, пили 5 днів)?

Якщо приймали калій йодид щодня у повній дозі 125 мг, то слід негайно припинити його прийом, оскільки це є недоцільним передозуванням і шкідливим перевантаженням щитоподібної залози. Якщо ж вживали інші засоби зі значно меншою дозою активної речовини, – то не звертати на це уваги і виконувати поточні вказівки з йодної профілактики рекомендованим препаратом (фармацевтична форма 125 мг).